المشاركات

بسكوت الشاي

صورة
المقادير :  * 1/2 كوب زيت . * 1/2 كوب سكر . * 1/2 كوب لبن . * 2 كوب دقيق . * 1 ملعقة كبيرة بيكنج بودر . * فانيليا . * رشة ملح . * 1 1/2 كوب دقيق احتياطي .  الطريقة : * يخلط السكر مع اللبن والزيت والفانيليا ويمزج جيدا حتي ذوبان السكر . * يخلط الدقيق والبيكنج بودر ورشة الملح ويقلب ثم يضاف الي الخليط السابق مع العجن واضافة دقيق اذا احتاجت العجينة حتى الوصول إلى القوام المتماسك . * تترك العجينة في الثلاجه لمدة 20 دقيقة . * تفرد بالنشابة ويتم غرسها كلها بالشوكه وتقطع بالقطاعات او حسب الرغبة . * تخبز في الفرن علي درجة حرارة 180 في الرف الأوسط لمدة 20 دقيقة .                     ... وبالف هنا وشفا ...

حمص الشام

صورة
حمص الشام .. الحلبسة .. بطريقة احلي واطعم بكتير من انك تشتريه وسهل جدااااا ...  المقادير : * 1/4 كيلو حمص منقوع ليلة كاملة . * 1 حبة طماطم مقطعة مكعبات . * 1 بصلة وسط كاملة . * 1 ملعقة صغيرة كمون . * ملح . * 3 فصوص ثوم . * شطه حسب الرغبة . * كوب عصير طماطم . * عصير ليمون . الطريقة :  * يسلق الحمص مع الطماطم والبصل والثوم والكمون والشطة . * ثم يضاف عصير الطماطم والملح ويترك الي نضج الحمص تماما . * يرفع ويقدم مع عصير الليمون وبالف هنا . * يراعي عند ملء الاكواب بان يوضع ثلثي الكوب حمص والباقي من ماء الحمص .

باتيه

صورة
المقادير : * 1/2 كيلو دقيق ( 4 كوب ) . * 1/3 كوب سكر . * 1/4 كوب زبدة او سمنه . * 1 ملعقة كبيرة خميرة فورية . * 1 بيضة . * 1/3 1 كوب لبن . *1/4 ملعقة صغيرة ملح . الطريقة : * تذاب الخميرة مع السكر في اللبن ثم تضاف البيضة وكوب من الدقيق . * يغطي الإناء وتترك لتخمر 30 دقيقة . * يضاف باقي الدقيق و السمن او الزبدة والملح وتعجن جيدا باليد حوالي 10 دقائق .  * تترك لتخمر ويتضاعف حجمها مرة او مرتين . * نقطع العجين قطع متساوية وتفرد كل قطعة باستخدام السمن السايح بالنشابة .  * تطبق قطعة العجين بعد الفرد من الاربع جهات الي الانتهاء من باقي القطع .  * تفرد مرة اخري علي شكل مستطيل وتحشي جبنة او شيكولاتة قطع وتلف علي هيئة رول . * يدهن الوجه بالبيض وترش بحبة البركه او السمسم وتترك لتختمر مرة اخري . * تخبز في فرن علي درجة حرارة 200 من 15 الي 20 دقيقة . * بعد ما تخرج من الفرن باستخدام بخاخ ماء سخن ترش بسيط جدا وتغطي وتترك الي وقت التقديم . * يمكن الاستغناء عن الخطوة السابقة بوضع إناء به ماء مغلي في الفرن أثناء تسوية الباتيه .

بان كيك

صورة
المقادير : * 1/4 1 كوب لبن . * 1/2 1 كوب دقيق . * 2 بيضة بدرجة حرارة الغرفة . * 1/3 كوب سكر . * رشة ملح . * فانيلا . * 1 ملعقة كبيرة بيكنج بودر . للتقديم : * فواكة مقطعة . * عسل ابيض . * 1/2 كوب شوفان . الطريقة : * يخلط الدقيق مع اللبن جيدا ثم يضاف البيض والسكر والفانيليا ورشة الملح والبيكنج بودر . * يوضع الخليط بالمغرفة على الطاسة المدهونة بالزيت. * تترك حتى تصل الى اللون الذهبي من الاطراف ثم تقلب الى الجهة الاخرى . * ترفع وتقدم مع الفاكهة والعسل اوالشوفان المخلوط بالعسل حسب الرغبة وتقدم .

القرص الفلاحي الطرية

صورة
المقادير : * 1 كيلو دقيق . * 1 كوب سمن . * 1/4 كوب زيت . * لبن للعجن ( حوالي كيلو او اقل ) . * 1 ملعقة كبيرة لبن بودرة . * 2 ملعقة كبيرة سكر . * 2 ملعقة كبيرة خميرة فورية . * 1/2 ملعقة محسن خبز او 1 ملعقة خل . * رشة ملح . الطريقة : * نضع المواد الجافة كلها معا من الدقيق واللبن البودرة والسكر والخميرة الفورية ومحسن الخبز في حين استخدامه بدل الخل ورشة الملح وتقلب . * نقدح السمن والزيت علي النار وتوضع علي الدقيق . * نضع اللبن السائل بالتدريج إلي ان نحصل علي عجينة متماسكة . * تترك حوالي ساعة ونصف لتخمر ويتضاعف حجمها مرة او مرتين في مكان دافيء . * تشكل دوائر أقراص بالحجم المرغوب فيه وتترك لتخمر ثانية لمدة نصف ساعة . * تخبز في الفرن علي درجة حرارة 200 مع مراعاة لونها ان يكون فاتح لانها كلما اغمقت تصبح ناشفه . * تقدم مع مختلف انواع الجبن وبالف هنا .

كسكسي

صورة
المقادير : * 1 كيلو دقيق . * 1 1/4 كوب ماء . * رشة ملح . للتقديم : * قشطه . * لبن . * سكر . طريقة التجهيز : * يخلط الدقيق مع الملح ويوضع في الكبه . * يوضع الماء قطرة قطرة مع استمرار تشغيل الكبة الي انتهاء كمية الماء وحتي نصل الي حبة خشنة اكبر من حبة الملح وايضا اختفاء الدقيق . طريقة التسوية : * في حلة علي النار بها ماء والقليل من الملح يوضع فوقها مصفاة بداخلها شاشة قماش بيضاء ويوضع بداخلها الكسكسي ويغطي بالقماشة ويترك علي النار لمدة 30 دقيقة . * يرفع الكسكسي ويضرب في الكبه ويرد مرة ثانية إلى القماشة لمدة 30 دقيقة اخري . * يرفع من علي النار ويوضع حوالي 2 ملعقة كبيرة من السمنه ويقلب ويضرب بالكبه للمره الأخيرة . * يقدم مع القشطه واللبن والسكر بالكمية المطلوبة في حالة استخدامه كحلو وبالف هنا .. ملاحظة : السمن البلدي بتعطي طعم وريحه مميزة جدا للكسكسي لذا يفضل استخدامها عن غيرها .

كيكة عادية ممتازة وتنفع للطورت

صورة
عشاق الكيك مش عاوزة حد يقف ويقولي دي بتبوظ او بتهبط او معنديش مضرب مقادير وطريقة وشوية ملاحظات سهلة جدا هيفرقوا معاكي وتتطلع معاكي جميلة جدا .. المقادير :  * 2 كوب دقيق ابيض منخول . * 11/2 كوب سكر ابيض ناعم الحبيبات . * 1 كوب لبن حليب . * 3/4 كوب سمن . * 4 بيضة . * باكو بيكنج بودر . * 2 باكو فانيليا او ملعقة صغيرة فانيليا . * رشة ملح . الطريقة : * في الخلاط نضع البيض اولا ونخفقه علي سرعة متوسطة لمدة 3 دقائق ثم نضيف الفانيليا والسكر مع استمرار الخفق . * يضاف اللبن والسمن الي خليط السكر والبيض مع استمرار الخفق حتي تمتزج المكونات تماما . * يوضع الخليط في بولة عميقة . * يخلط الدقيق مع البيكنج بودر ورشة ملح وينخل . * يضاف الدقيق إلي الخليط السابق مع التقليب برفق في اتجاه واحد حتي يختفي الدقيق تماما . * في حين عمل كيكة التايجر يمكن تقسيم الخليط إلى نصفين ورفع 3 ملاعق من الدقيق ووضع 3 ملاعق كاكاو في نصف الخليط ومن ثم عند وضعها في الصينية المدهونة بالسمنه والمرشوشه بالدقيق نضع بالتبادل كميه من خليط الكيك السادة ثم نفس الكميه من خليط الكيك بالكاكاو الي انتهاء الكميه . ...